

Beste Jurjen.
Verrassend, zoals je mijn/onze boeken beoordeelt. Mijn dank daarvoor. Mooi beschreven en de spijker op zijn kop! Speciaal hoe je de verhalen aan de koffietafel met een glimlach ervaart, is precies zoals ik voor ogen had. Mooi ook zoals je dat weergeeft: een gevoel van “ouwe jongens krentenbrood met een rouwrandje” dat er zowel gevoel, spanning als humor zit in de verhalen die voorheen onder de pet bleven door zwijgplicht. Wat dit laatste betreft: ik voel nog steeds de rem die Veenhuizen erop legt. Men praat daar nog steeds liever over de weduwen, de wezen en bedelaars van toen dan over gevangenen… En ja, die zijn nog steeds niet weg te denken uit BajesDorp Veenhuizen.
>Wordt vervolgd<
Met vriendelijke groet, Clemens.

Beste Jurjen,
Via Pascal ontving ik prachtige recensie van mijn boek. Een poetisch verslag van een reis door mijn werk. Blij mee! Veel dank!
Met vriendelijke groet,
Rob

Beste Jurjen
Allereerst hartelijk dank dat je de moeite hebt genomen om mijn Trilogy nog eens uitgebreid te bespreken. Ik ben erg blij met je bevindingen. Je voelt precies aan, wat ik onder woorden heb gebracht. Hoe je de ontwikkeling als buitenstaander beschrijft in je eigen vindingrijke bewoordingen, is op zich treffend. Ook hoe je mijn schrijfstijl beschrijft: geen literaire hoogstandjes. Daar heb ik bewust voor gekozen. Mijn zoon Ivo pikt dat goed op en ik ben blij dat je zijn werk ook kunt waarderen.
Nogmaals dank Jurjen. We zullen waar mogelijk ook jouw bevindingen gebruiken, als je dat goed vindt.
Wij wensen je toe dat ook jouw Kunststukjes met veel leesplezier gelezen worden, want dat verdienen ze! Veel succes!
Vriendelijke groet, Clemens.

Dag Jurjen,
Wat een geweldige bespreking heb je gewijd aan Oscar Voch!
Geweldig in de zin van zeer lovend – waar ik natuurlijk erg blij mee ben: ik straal er van – maar ook geweldig goed en raak geschreven, en in schone woorden.
Hartelijk dank, ik zal hem goed bewaren.

Hoi Jurjen,
Hartelijk dank voor je mooie beschouwing. Wat leuk om te zien/lezen dat je echt veel tijd, moeite en interesse hebt gestoken in het bestuderen van mijn schilderijen. Je bent zelfs in de galerie geweest, klopt dat? Jammer dat ik er zelf niet was op dat moment. Uit het stukje blijkt duidelijk dat je goed hebt gekeken en precies hebt begrepen wat ik wil laten zien met deze serie. Ik heb lang getwijfeld over een voorwoord of inleiding bij het boek. Ik had dingen geschreven en weer weggegooid, getwijfeld iemand anders te vragen. Uiteindelijk toch gekozen voor een plaatjesboek met alleen plaatjes. Jouw tekst zou achteraf gezien een prachtige inleiding kunnen vormen. Ik ben heel blij met deze rake beschouwing.

Ha Jurjen, bedankt voor je mooie en uitgebreide bespreking. Ik heb de link geplaatst op de ‘socials’ en met jouw welnemen voeg ik hem ook toe op mijn website bij de teksten over mijn werk.
Veel dank en een hartelijke groet,
Jaap

Als klein jongetje ging ik vaak met mijn vader mee naar musea.
Hij had een passie voor kunst en cultuur, en overal waar we kwamen, bracht hij die liefde over op mij.
Terwijl ik met grote ogen door de zalen dwaalde en kennismaakte met schilderijen, beelden en verhalen, zat hij aandachtig te kijken, te schrijven en notities te maken voor zijn recensies. Ik besefte het toen nog niet, maar die momenten hebben mijn blik op kunst en de wereld voorgoed veranderd. 🎨✨
Daarom wil ik mijn vader, Jurjen K. van der Hoek, in het zonnetje zetten. Zijn nieuwste blog, “Verdwalen in monumentale tekenkunst bij Museum MORE”, is weer zo’n prachtig voorbeeld van zijn talent om kunst tot leven te brengen. Hij heeft een unieke gave om niet alleen het visuele, maar ook het verhaal erachter te vangen. Zijn woorden laten je voelen, zien en begrijpen waarom kunst ons raakt.
Mijn vader is veel meer dan een kunstliefhebber; hij is een verhalenverteller die zijn lezers meeneemt op een reis door tijd en emotie. Ik ben ongelofelijk trots op hem en op de impact die hij maakt met zijn blogs.
Dus als je op zoek bent naar inspiratie, een nieuwe kijk op kunst of gewoon wilt verdwalen in prachtige woorden, lees dan zijn werk. Deze blog over Museum MORE is een absolute aanrader, maar zijn hele oeuvre is de moeite waard. 💡

Beste Jurjen,
Dankjewel voor je berichtje via mijn website. Ik heb op die manier je prachtige verslag kunnen lezen! Lang geleden (of misschien zelfs wel nooit eerder) dat iemand zo treffend mijn persoon en werk heeft beschreven. Wat een kado om mijzelf zo herkenbaar terug te lezen in jouw woorden. Het ontroert altijd als de bedoeling van je werk of wat je probeert neer te zetten landt bij de kijker/lezer. Dank daarvoor!
Alle goeds en wie weet nog eens tot ziens/oant sjen!

Beste Jurjen van der Hoek,
Vandaag kreeg ik uw recensie van mijn boek ‘Feest! In de dierenwereld van Jan Mankes’ toegestuurd van Angela van der Meulen van uitgeverij Noordboek.
Graag wil ik u hartelijk danken voor uw mooie recensie! Zo treffend en uitgebreid.
Ik heb veel gelezen over Jan Mankes. En veel gewandeld in Oranjewoud en de Knipe om me zoveel mogelijk in te kunnen leven.
Hoop nu dat het boek z’n weg gaat vinden. Dat het inderdaad (voor)gelezen wordt door klein en groot. En het in de museumwinkel van onder andere Belvédère komt te liggen. En veel verkocht wordt; mijn royalty’s gaan namelijk naar KiKa.
De grote overzichtstentoonstelling van Jan Mankes staat voor de deur. Vanaf eind januari 2025 in Museum Arnhem en Museum Belvédère.
Wie weet treffen we elkaar daar.
Hartelijke groet,
Astrid Kuiper
